Skip to content

Vrijheid van meningsuiting, of gebrek aan respect?

december 9, 2009

En ja, dat is gekopieerd van die ene reclame (van waar sta jij, maar hij past heel goed bij dit verhaal). Maargoed, daar gaat het niet om. Iedere dag ga ik naar school met de taxi. Op dinsdag komen WIJ altijd te laat. Ja, wij, want ik zit in de taxi bij Machiel, Aimée, Pinar, Tom, en een meisje in een rolstoel die gehandicapt is. Ik en Machiel/Aimée en Pinar zijn slechthorend/doof/ci, en wij communiceren door gebarentaal – aangezien ik slechthorend ben, hoor ik dus -. Vanmorgen, rond acht uur was het donker. In het midden van het busje op het dak, je snapt wel wat ik bedoel. Machiel zei dat ik die lampje aan moest zetten, – ik zat net in de taxi – en toen deed ik dat dus. Alleen toen stopte de taxi chauffeur. Die ging de lampje uitzetten, en preken. Ik volgde het niet helemaal, en ik deed alsof ik het niet hoorde want het was onzin dat die lampje uit moest bij het rijden? Wij hadden dat nodig om elkaar te zien gebaren voor communicatie.

Maargoed. Toen begon de chauffeur tegen Machiel te schelden – lul, kloothummel, je hebt echt geen respect jij, kutdove etc. etc. -. Machiel die hoorde dat niet – ci uitstaan – en toen ging die chauffeur weer rijden. We wachtten eventjes tot hij de snelweg op ging – aangezien je daar niet kan stoppen om dat lampje uit te zetten – en in tussentijd hadden we afgesproken dat we onze oorapparaat/ci uit zouden doen – A was al stokdoof… -. Dat deden we dus, we waren alle vier compleet doof . Eenmaal op de snelweg deed ik het lampje weer aan, en toen hadden we al snel weer lol.

Wij vonden het gedrag van onze chauffeur echt stom. Al is het heel prettig dat ie ons naar school brengt, dan kan dat ook normaal gebeuren. We vinden de chauffeur al langer stom (omdat hij scheld, elke keer te laat komt, en bij ieder persoon die ie ophaalt tien minuten wacht voordat hij begint te rijden en ook omdat die busje stinkt als de pest!). Niet prettig, maar het is wel zo. Toen we eenmaal op school aankwamen beweegden de lippen van de chauffeur druk op en neer; hij was aan het praten. Ik kreeg mee van ‘jullie weten niet wat normen en waarden zijn’, ‘kutdoven’ en meer kreeg ik niet mee – oorapparaten stonden nog uit! -. Machiel maakte gebaren dat de chauffeur zelf normaal moest doen, en Aimée + Pinar deden niks, en ik haalde mijn schouders op – geen middelvinger omhoog, alhoewel ik daar wel zin in had… nu nog steeds… maar ik ben geen klein kind meer -. We liepen naar binnen. We gaan binnenkort echt een melding maken. We weten niet of het vrijheid van meningsuiting is, of gebrek aan respect.

Ach. In het voorjaar ga ik op de fiets naar school; Machiel. Aimée, Pinar en ik wonen dichtbij (minstens half uur fietsen, maar taxi is verplicht).

x

No comments yet

Geef een reactie

